S Nedjeljom Muke Gospodnje ili Cvjetnicom ulazimo u tjedan koji je usmjeren prema onom sadržaju vjere koji ostavlja u šutnji, ali i dubokoj zahvalnosti prema Gospodinu jer „veće ljubavi nitko nema od ove: da tko život svoj položi za svoje prijatelje. Ovo vam zapovijedam: da ljubite jedni druge.“ (Iv 15, 13.17).
I dok mislimo na oporuku koju nam je ostavio Gospodin, da se ljubimo,
misao nam se vraća i na riječi Psalma 133 koji pjeva o bratskoj slozi:
Gle, kako je dobro i kako je milo kao braća zajedno živjeti: kao na
glavi ulje dragocjeno što slazi na bradu, bradu Aronovu, što slazi na
skute haljina njegovih; kao rosa s Hermona što slazi na brdo Sion. Ondje
Gospodin daje svoj blagoslov i život dovijeka.
i uspoređuje ju sa dragocjenim uljem. I dok će većina vjernika na
Cvjetnicu mahati i držati u rukama maslinove grančice, danas u središte
našega razmišljanja želimo staviti plod masline, odnosno njezin
proizvod: dragocjeno ulje.
Maslina
I dok nam je njezino ulje potrebno kako bi naše svjetiljke neprestano
gorjele (usp. Post 27, 20) i dok služi na čast bozima i ljudima (Suci 9,
9), s druge strane maslina je i ona koja označava da je narod u nekoj
nevolji kada uskraćuje svoj rod (Hab 3, 17; Hag 2, 19). No, maslina je i
jedina „imala čast“ među drvećima biti prvim svjedokom Gospodinove muke
koje je započela upravo u Maslinskom vrtu (Mt 26, 30).
Misa posvete ulja
I dok ovom temom o ulju, kao simbolu bratske ljubavi, završavamo s
promišljanjima o korizmi molitve, posta i bratske ljubavi (Zborna
molitva, Srijeda pepelnica), u ovom nastavku razmišljanja želimo
otvoriti temu posvete ulja. Ono se posvećuje na Veliki četvrtak prije
podne, na misi koju i prepoznajemo pod naslovom Misa posvete ulja.
Na toj Misi biskup, u zajedništvu s cijelim prezbiterijem (sa svim
svećenicima koji djeluju u biskupiji), blagoslivlja (katekumensko i
bolesničko) i posvećuje ulja (krizma). Na taj način Crkva ne pokazuje
samo svoju brigu prema onima koji su već kršteni, već i prema onima koji
se spremaju primiti krštenje, ali i prema onima koji su pogođeni nekom
nemoći ili bolešću.
Tri ulja: katekumensko i bolesničko ulje i sveta krizma
Tijekom slavlja sakramenata (krštenje, potvrda, sveti red, bolesničko
pomazanje) ili pak posveta (crkve) nalazimo i gestu mazanja uljem. S
obzirom na liturgijsko slavlje, tako se može upotrebljavati sveta krizma
ili pak bolesničko ili katekumensko ulje:
Kršćanska je liturgija preuzela običaj Starog zavjeta, kad su uljem posvećenja mazali kraljevi, svećenici i proroci te su oni tako predoznačavali Krista čije ime i znači Pomazanik Gospodnji.
Svetom se krizmom ujedno pokazuje da su kršćani, po krštenju uključeni u vazemeno Kristovo otajstvo i s Kristom suumrli, supokopani i suuskrsli, dionici njegova kraljevskog i proročkog svećeništva te tako potvrdom primaju duhovno pomazanje Duha Svetoga koji im se daje.
Katekumenskim se uljem proširuje učinak zaklinjanja. Krštenici se
naime jačaju da se uzmognu odreći sotone i grijeha prije no što pristupe
studencu života te se tako nanovo rode.
Bolesničkim uljem, za kojega upotrebu svjedoči sv. Jakov, pruža bolesnicima lijek u bolesti duše i tijela kako bi nevolje mogli podnositi i s njima se boriti,a i da postignu oproštenje grijeha.
Bolesničkim uljem, za kojega upotrebu svjedoči sv. Jakov, pruža bolesnicima lijek u bolesti duše i tijela kako bi nevolje mogli podnositi i s njima se boriti,a i da postignu oproštenje grijeha.
Obred posvete ulja
Ovdje ne ulazimo u povijest ovoga obreda već želimo predstaviti aktualni obred posvete (usp. Rimski pontifikal, str. 125-131) koji je bogat molitvenim izričajima koji nam mogu pomoći da naša ljubav spram Gospodina i bližnjega bude semper maior – uvijek veća!
U procesiji za prinos darova, osim euharistijskih, u procesiji se pred biskupa donose i gore tri spomenuta ulja, a za to vrijeme pjeva se pjesma Spase svijeta – O Redemptor. Himan je to koji nalazimo već u Rimsko-germanskom pontifikalu (10. stoljeće), a autorstvo se pripisuje svetom Venanciju Fortunatu (o. +600.):
Stablo koje svjetlom rađa
Daje ovaj sveti plod.
Crkva naša smjerno ti ga,
Spase svijeta, prinosi.
Ti se dostoj snagu dati,
Kralju vječnih darova,
Ovom ulju, živom znaku,
Da odagna đavole. (…)
Iz božanskog Srca rođen
I iz krila Djevice,
Daj nam svjetla, smrt odagnaj
Od svih što su krizmani. (…)
Nakon toga Misa se nastavlja redovito sve do doksologije (Po Kristu i s Kristom…) prije koje biskup blagoslivlja bolesničko ulje riječima:
U procesiji za prinos darova, osim euharistijskih, u procesiji se pred biskupa donose i gore tri spomenuta ulja, a za to vrijeme pjeva se pjesma Spase svijeta – O Redemptor. Himan je to koji nalazimo već u Rimsko-germanskom pontifikalu (10. stoljeće), a autorstvo se pripisuje svetom Venanciju Fortunatu (o. +600.):
Stablo koje svjetlom rađa
Daje ovaj sveti plod.
Crkva naša smjerno ti ga,
Spase svijeta, prinosi.
Ti se dostoj snagu dati,
Kralju vječnih darova,
Ovom ulju, živom znaku,
Da odagna đavole. (…)
Iz božanskog Srca rođen
I iz krila Djevice,
Daj nam svjetla, smrt odagnaj
Od svih što su krizmani. (…)
Nakon toga Misa se nastavlja redovito sve do doksologije (Po Kristu i s Kristom…) prije koje biskup blagoslivlja bolesničko ulje riječima:
Bože, oče svake utjehe! Po svome si Sinu htio vidati rane bolesnih.
Milostivo čuj vapaj naše vjere: molimo te, pošalji Duha, svoga svetog
Branitelja s neba u ovaj rod ulja, što si ga dobrostivo iz zelena stabla
za okrepu tijela proizveo. Tvojim svetim blagoslovom + bilo ono svakome
tko se ovom pomašću pomaže, zaštita tijela, duše i duha te svaku bol,
nemoć i jad odagnalo. Nek nam ono bude sveto ulje koje ti, Gospodine,
blagoslovi u ime Gospodina našega Isusa Krista.
Pošto se izmoli popričesna molitva, blagoslivlja se katekumensko ulje i posvećuje krizma:
Bože, snago i zaštito svoga naroda, ti si u stvor ulja stavio znak
snage. Blagoslovi + ovo ulje i katekumenima koji se njime mažu udijeli
jakost da prime božansku mudrost i jakost, dublje shvate Evanđelje
Krista tvoga, velikodušno prihvate napore kršćanskog života te postanu
dostojni posinjenja i raduju se preporođenju i životu u tvojoj Crkvi. Po
Kristu Gospodinu našem.
Nakon toga slijedi posveta krizme te biskup, ako je zgodno, dahne nad otvorene posude krizme (simbol silaska Duha Svetoga, što će biti vidljivo i u gesti ispružene desne ruke svih prezbitera) te raširenih ruku moli jednu od ponuđenih posvetnih molitvi:
Bože, utemeljitelju sakramenata i davatelju života, hvalu
iskazujemo neizrecivoj dobroti tvojoj: ti si u Starome savezu zasnovao
otajstvo posvećenja ulja, a kad nadođe punina vremena, htio si da
naročito zasja u ljubljenome Sinu tvome. Kad je naime Sin tvoj, naš
Gospodin, vazmenim otajstvom rod ljudski spasenjem obdario, Crkvu si
svoju Duhom Svetim ispunio i nebeskim je darovima divno obasuo, da se po
njoj djelo spasenja dovrši u svijetu. Otada otajstvom svete krizme
ljudima bogatstvo svoje milosti podjeljuješ, da se sinovi tvoji, krsnom
kupelji preporođeni, pomazanjem Duha utvrde te, suobličivši se Kristu
tvome, imaju udjela na njegovu proročkom, svećeničkom i kraljevskom
daru.
Tada svi koncelebranti ispruže desnu ruku nad krizmu i ništa ne govoreći drže ju tako sve dok biskup ne završi molitvu:
Tebe, stoga, Gospode, usrdno prosimo da snagom tvoje milosti ova
smjesa mirodije i ulja tvojim blagoslovom postane nama sakramentom; na
braću našu, ovom pomašću pomazanu, obilno izlij darove Duha Svetoga;
mjesta ili stvari, svetim uljima znamenovane, uresi sjajem svetosti; no,
ponajprije, otajstvom ove pomasti daj porast svojoj Crkvi, da poraste
do one punine, kada ti, blistajući vječnim svjetlom, s Kristom u Duhu
Svetom svima budeš sve po sve vijeke vjekova.
Misa završava uobičajenim blagoslovom i otpustom, a u sakristiji biskup potakne svećenike da sveta ulja poštuju i brižno čuvaju. Koliko su ova ulja dragocjena, svjedoči nam i činjenica da u nekim (starijim) crkvama pronalazimo mjesto slično tabernakulu (svetohraništu) u kojem bi se čuvala sveta ulja.
Vlč. mr. Tomislav Hačko
FOTO: ZG NADBISKUPIJA